SZUKASZ PRACY? Zadzwoń! 537 979 589 Telefon alarmowy dla opiekunek za granicą. Czynny 24h. - 535 228 007

Aktywność fizyczna osób starszych

Aktywność fizyczna osób starszych często ograniczana jest przez ich choroby. Dolegliwości te często ograniczają ich sprawność ruchową osób starszych. Sprawiają, że każdy ruch jest dla nich bolesny. Dlatego tak ważne jest, aby to opiekunka zadbała o odpowiednią aktywność ruchową seniorów. Osobę starszą warto zachęcać do ruchu. Oczywiście – w granicach jej możliwości.

Aktywność fizyczna osób starszych

Zagrożenia związane z małą aktywnością fizyczną osób starszych

Niektórzy seniorzy cieszą się jeszcze dość dużą sprawnością i poruszają się w pełni samodzielnie. Jednak mimo to najchętniej spędzają czas przed ekranem telewizora lub na fotelu z książką. Warto wtedy przypomnieć, że aktywność fizyczna seniorów ma bardzo pozytywny wpływ na jego kondycję i zdrowie.  Poprawia także samopoczucie psychiczne.

Siedzący tryb życia, bez względu na wiek, nie jest korzystny. Osłabia układ sercowo – naczyniowy i sprzyja otyłości. Ta z kolei wprowadza ryzyko kolejnych chorób – nadciśnienia tętniczego, cukrzycy typu II, choroby wieńcowej, nowotworów, zwyrodnienia stawów czy żylaków. To właśnie brak ruchu często jest przyczyną bólu kręgosłupa, osłabionych mięśni, wiązadeł i stawów. Dla osób starszych jest to dodatkowo niekorzystne. Zmniejsza się u nich masa mięśniowa i gęstość kości.

Z tego powodu aktywność fizyczna dla osób starszych powinna być wręcz obowiązkowym punktem dnia. Jeśli tylko senior ma możliwość swobodnego poruszania się, rolą opiekuna jest zachęcenie go, by z tej możliwości jak najczęściej korzystał. Ruch jest bowiem bardzo dobrym lekiem oraz profilaktyką prozdrowotną.

aktywność ruchowa seniorów

Jak zachęcić osobę starszą do aktywności fizycznej?

Przed opiekunem stoi zatem nie lada wyzwanie. Osoby starsze dość często bywają kapryśne i niechętnie nastawione do większej aktywności. Wynika to nie tylko z coraz bardziej ograniczonych możliwości, jakie z wiekiem przedstawia ich ciało. Niemały wpływ na to ma również na to ich kondycja psychiczna.

Mimo to warto zachęcić seniora do aktywności ruchowej. Nigdy jednak nie zmuszajmy go do tego. Lepiej przedstawiać zalety aktywności fizycznej dla osób starszych. Kluczem jest, aby aktywność ruchowa seniorów sprawiała im radość. Warto poszukać takiego sposobu spędzania czasu, który będzie wiązał się z przyjemnością. Wówczas nawet po pierwszych wspólnych ćwiczeniach osoba starsza nabierze ochoty do regularnego ich powtarzania.

Jakie formy ruchu są dla osoby starszej najodpowiedniejsze?

Aktywność fizyczną seniorów można zacząć od długich spacerów. Są one przyjemne, a przy tym dość skuteczne. Jest to mało intensywny rodzaj wysiłku. Docenią go w szczególności seniorzy, mający nadciśnienie krwi i bardziej ograniczone możliwości.

spacer z seniorem

Osobom bardziej sprawnym ruchowo można zaproponować ćwiczenia rozciągające i poprawiające kondycję kręgosłupa, takie jak pilates. Jeśli jest taka możliwość można pokusić się również o jazdę na rowerze, pływanie, Nordic Walking lub nawet marszobiegi.

O czym nie należy zapominać organizując aktywność fizyczną seniora?

Organizując aktywność fizyczną seniora, należy przede wszystkim mieć na uwadze dopasowaniu formy i intensywności do kondycji i zdrowia osoby starszej. W miarę możliwości warto skonsultować to z jego lekarzem bądź pielęgniarką. Podpowiedzą oni, na co zwracać uwagę podczas wysiłku i pomogą dobrać odpowiednią formę aktywności.

Po drugie, ćwiczenia należy stopniować. Narzucenie od razu zbyt długiego czasu trwania czy poziomu trudności może przynieść znacznie więcej szkód, niż pożytku. Docelowo ćwiczenia powinny trwać około 30-45 minut, powtarzane 3 do 5 razy w tygodniu.

Po trzecie, trzeba monitorować samopoczucie osoby starszej w trakcie wysiłku i w przypadku, gdyby okazały się zbyt forsowne, należy je przerwać lub zmniejszyć intensywność. Nie zapominajmy też o ewentualnej ochronie głowy przed słońcem oraz odpowiednim nawodnieniu.