SZUKASZ PRACY? 71 75 88 130 Telefon alarmowy 24H dla opiekunek - 535 228 007

Apatia u seniora: jak jej zapobiegać?

Organizm osoby po 60. roku życia nie osiąga już takiej sprawności, jak przed laty. Podopieczny zmaga się na co dzień ze słabszą kondycją czy niższą wydolnością. Jednak, mimo obiegowej opinii, starzenie wcale nie musi wiązać się ze spadkiem energii i chęci do życia. Brak sił, apatia i obojętność na wszystko mogą być bowiem objawem schorzeń, a także znacznie obniżać jakość życia. Możesz walczyć z apatią u Twojego podopiecznego – sprawdź, jak to zrobić.

Czym jest apatia u osób starszych?

Specjaliści nazywają apatią stan, w którym pacjent wykazuje obojętność na bodźce. Spada też zainteresowanie otoczeniem, senior niechętnie wychodzi z domu i przestaje pielęgnować relacje towarzyskie. W efekcie osoba starsza izoluje się od innych, co jeszcze bardziej pogłębia objawy samej apatii oraz chorób przewlekłych. Jedną z jej przyczyn mogą być bowiem schorzenia otępienne albo udary mózgu: wszystko, co wpływa na funkcje neurologiczne. Apatia może być też objawem depresji u osoby starszej albo skutkiem ubocznym zażywania niektórych leków. Zdarza się, że brak energii u seniora jest związany z samotnością i poczuciem, że nie jest nikomu potrzebny. To częsty problem wśród osób samotnych. Pamiętaj, żeby nie lekceważyć żadnych, nawet najmniejszych oznak. Podopieczny, ogarnięty obojętnością na swój stan zdrowia, nie poprosi o pomoc. To opiekun może w porę wychwycić objawy apatii i odpowiednio zareagować.

Senior pełen energii, czyli jak zadbać o podopiecznego

Starzenie się organizmu jest naturalnym procesem, który jednak czasem seniorom trudno zaakceptować. Warto jednak się do niego przyzwyczaić oraz szczególnie uważnie dbać o ciało i umysł. Jak wspierać kondycję podopiecznego? Oto kilka przydatnych wskazówek.

jadłospis dla osoby starszej

Podstawą jest odpowiednia dieta

Metabolizm u osób starszych nie działa już tak szybko, jak w młodym wieku. Przez to rośnie tendencja do nabywania zbędnych kilogramów. Nadwaga nie tylko prowadzi do poważnych chorób, ale też zwiększa niechęć do aktywności i sprawia, że człowiek jest ospały. Dobrze jest więc zamienić ciężkostrawne posiłki na lekkie, zdrowe, pełne warzyw i owoców potrawy. Szczególnie ważne jest to w przypadku osób, które nie są w stanie poruszać się o własnych siłach. Przykładowy jadłospis osoby starszej leżącej powinien obejmować: białko, czyli chude mięso (gotowane i duszone), nietłuste mleko i sery. Istotne są też tłuszcze omega, znajdujące się w olejach naturalnych i rybach morskich. Posiłki powinny też być bogate w błonnik, który wspomaga układ trawienny seniora. Oprócz tego menu dla osoby starszej (nie tylko leżącej) nie może obyć się bez witamin i minerałów: magnezu, żelaza, witamin z grupy A, B, C i D.

Codzienna aktywność na świeżym powietrzu

Proces starzenia się organizmu sprawia, że masa mięśniowo-szkieletowa ulega zmniejszeniu, a koordynacja słabnie. Czy to jednak oznacza, że seniorzy są zmuszeni do siedzenia na kanapie przed telewizorem? Nic bardziej mylnego. Aktywność fizyczna osób starszych pomaga utrzymać kondycję, a nawet wzmocnić ciało. Chroni też przed apatią. Porozmawiaj więc z podopiecznym i dowiedz się, jaki ruch najbardziej by mu odpowiadał. Seniorom poleca się takie treningi, jak nordic walking, pływanie, jogę, aerobik czy nawet rekreacyjną jazdę na rowerze. Wszystko zależy od możliwości i stanu zdrowia osoby starszej.

Zajęcia umysłowe dla seniorów

W podeszłym wieku ważne jest nie tylko dbanie o kondycję fizyczną, ale także umysłową. Podczas wolnego popołudnia podsuń podopiecznemu krzyżówkę, zaproponuj partyjkę warcabów albo rozpocznij rozmowę. Pamiętaj też o zapewnieniu osobie starszej kontaktów z rówieśnikami. Dowiedz się, czy gdzieś w okolicy nie odbywają się zajęcia z aktywizacji seniorów. Może w miejscowości, w której mieszkasz, organizowane są kluby dyskusyjne, zajęcia manualne czy kursy dla osób starszych. Dzięki aktywności, którą lubi, podopieczny będzie mógł poznać nowych ludzi i odnaleźć w sobie motywację do działania.

aktywność fizyczna seniorów

Apatia nie musi ograniczać życia osoby starszej

Starzenie się jest procesem naturalnym, który dotyka każdego. Fizyczne zmiany nie muszą jednak wpływać na psychikę. Najważniejsze jest podejście do życia, świadomość własnych możliwości, posiadanie marzeń i planów. To wszystko pozytywnie wpływa zarówno na motywację, jak i na jakość życia. Warto przekonać podopiecznego, żeby nie patrzył na siebie przez pryzmat młodszych lat, ale zaakceptował swój wiek. Oczywiście może to być nie lada wyzwanie, zwłaszcza w przypadku, gdy senior cierpi na choroby przewlekłe. Wtedy jednak dobrze jest skierować uwagę osoby starszej na jej doświadczenia. Przecież wiele przeżyła, może pochwalić się sporą wiedzą i życiową mądrością. Z takim dorobkiem może być autorytetem dla młodszych ludzi. Jednocześnie senior ma wreszcie czas, żeby robić to, co chce i co lubi. Rozwijać zainteresowania, wzmacniać siły witalne, pogłębiać intelekt i znowu poczuć się potrzebnym. Zamknięcie w przeszłości i rozpamiętywanie jej wcale w tym nie pomaga, a wręcz może pogłębiać apatię.

Ty, jako opiekunka osoby starszej, masz wpływ na to, jak będzie ona postrzegała swoją starość. Wystarczy, że wzbogacisz codzienną rutynę o opisane wyżej zmiany. Rezultatem będzie zwiększona energia i lepsze samopoczucie seniora.