Z myślą o zapewnieniu Państwu jeszcze lepszej obsługi od stycznia 2020 roku firmy Veritas, Mycare24 i Pflegehelden łączą się w jedną firmę Veritas Group.
SZUKASZ PRACY? Zadzwoń! 537 979 589 Telefon alarmowy dla opiekunek za granicą. Czynny 24h. - 535 228 007
Informujemy, iż 24.02.2020 po godzinie 16:00 rozpoczynamy prace techniczne, przez co kontakt z naszym oddziałem we Wrocławiu będzie utrudniony. Dzięki wprowadzonym zmianom, po konsolidacji marek, od 25.02.2020 naszym głównym numerem kontaktowym z działem rekrutacji stanie się 71 75 88 150. Tym samym numer 71 72 42 660, należący wcześniej do rekrutacji Opieka Mycare24 będzie nieaktualny.

Dieta osoby starszej

Jak ważne jest odpowiednie żywienie osób starszych?

Odpowiednio skomponowana dieta to jeden z filarów zdrowego stylu życia. Tak samo dieta osób starszych nie powinna więc być bagatelizowana. Właściwie dobrane składniki odżywcze pomagają w zwiększeniu odporności. Mają też wpływ na kondycję kości. Mogą też pomóc w ograniczeniu ryzyka zawału przy chorobach serca.

posiłek z osobą starszą

Osoby starsze często borykają się z cukrzycą czy nadciśnieniem. W tych schorzeniach właściwy dobór pokarmu także jest kluczowy. Ważne jest, by zapoznać się z kondycją zdrowotną podopiecznego i wiedzieć, co powinien, a czego kategorycznie nie może jeść.

Apetyt seniora a dieta osób starszych

Opiekunka musi zdawać sobie sprawę, że zapotrzebowanie kaloryczne w diecie osób starszych jest nieco niższe niż w przypadku osób młodszych. Nic w tym dziwnego – metabolizm zwalnia. Również aktywność seniorów jest zdecydowanie zmniejszona.

Seniorzy często mają też ograniczony apetyt. Dzieje się tak między innymi dlatego, że jedzenie kojarzy im się z pewnym dyskomfortem. Wpływa na to suchość w ustach, protezy zębowe czy ubytki raczej. Wszystko to ogranicza przyjemność płynącą z jedzenia. Osłabienie węchu i smaku również wpływa na wrażenia ze spożywania posiłków.

deser Berliner Luft

Jak przekonać do zdrowej diety osobę starszą?

I nie tylko do zdrowego, ale i bardziej regularnego? Na pewno przyda się zadbanie o urozmaicenie, a także aspekt wizualny podawanych posiłków. Warto wykazać odrobinę kreatywności, by przemycić cenne składniki odżywcze w każdym posiłku. Dieta dla osób starszych nie musi być nudna!

Zwracać też trzeba uwagę na upodobania kulinarne osoby starszej. Jeśli zmierzają one w kierunku nie do końca zdrowego jedzenia, należy podsuwać jej nieco zdrowsze wersje ulubionych potraw. Dieta dla osoby starszej powinna zawierać sporo warzyw i owoców.

Dieta dla osób starszych – zalecane potrawy:

  • soki owocowe i warzywne,
  • przeciery,
  • zupy,
  • chude mięso,
  • nabiał  bogaty w wapń (co jest ważne dla kości),
  • lekkostrawne węglowodany.

Warto też sobie starszej uświadomić, jak ważne dla ich samopoczucia jest przyjmowanie odpowiednio skomponowanych, zdrowych posiłków. Jedzenie jest dla naszego organizmu paliwem, bez niego trudno o energię i siłę do pokonywania codziennych trudności.

sok jabłkowy

Ponadto, ze względu na to, że osobom starszym często brakuje właściwej ilości witamin i minerałów, dobrze byłoby, po konsultacji z lekarzem, wdrożyć suplementację. Szczególnie częste są niedobory witamin A, C, D, E, B6, B12 i kwasu foliowego. Odpowiedni preparat muliwitaminowy dedykowany seniorom mógłby bardzo pomóc.

Zasady żywienia osób starszych:

  • Mało ale często, czyli około 5 posiłków, to ilość optymalna. Seniorowi łatwiej będzie je zjeść oraz odpowiednio strawić. Jest to również szczególnie ważne w przypadku tych podopiecznych, których trzeba karmić.
  • Dbanie o właściwą liczbę płynów!
  • Posiłki powinny mieć w miarę rozdrobnioną formę, by podopiecznemu łatwiej było je zjeść.
  • Jeśli senior nie lubi jeść sam, warto zaproponować mu wspólne posiłki.