SZUKASZ PRACY? Zadzwoń! 71 75 88 130 Telefon alarmowy dla opiekunek za granicą. Czynny 24h. - 535 228 007

Jak szybko się rozgrzać w zimie? Poradnik dla opiekuna seniora

Zima nie jest ulubioną porą roku osób starszych. Temperatury spadają poniżej zera, przez co nierzadko seniorzy marzną. Dodatkowo lód na chodnikach sprzyja poślizgnięciu, a szybko zapadający zmrok nie zachęca do aktywności. Jak zatem nieco uprzyjemnić podopiecznemu ten trudny dla niego czas? Najlepiej odpowiednią dietą i kilkoma sprawdzonymi sposobami na rozgrzanie.

Pamiętaj, że niektóre produkty działają wychładzająco

Istnieją potrawy czy produkty spożywcze, które ochładzają organizm. Nie oznacza to, że trzeba z nich całkowicie zrezygnować. Jednak w diecie seniora warto ograniczyć je w miesiącach zimowych. Do tych produktów należą różnego rodzaju sery i jogurty, a także owoce cytrusowe, mąka pszenna i biały cukier. Według dietetyków działanie chłodzące mają także słodycze: ciastka, batoniki, czekolada. A jeśli chcesz podać swojemu podopiecznemu ciasto, postaw na takie, które sama upieczesz.

sposób na rozgrzanie

Jak zatem powinien wyglądać zimowy jadłospis seniora? Postaw na zdrowe, rozgrzewające posiłki, które osoba starsza lubi jeść. Doskonałym wyjściem jest śniadanie na ciepło – rozgrzewa, pobudza trawienie i daje siłę na cały dzień. Może to być chociażby owsianka z gruszką lub jabłkiem doprawiona cynamonem. Na drugie śniadanie można zaserwować owoce, na przykład w formie kompotu; do tego zbożowe ciasteczka. Na obiad nie powinno zabraknąć rozgrzewającej zupy krem i chudego mięsa w towarzystwie kaszy, ryżu i warzyw. Również na kolację sprawdzi się coś ciepłego. Smaczne leczo czy gulasz z kromką chleba to doskonały posiłek na zakończenie dnia.

Sposoby na rozgrzanie po spacerze

Jeśli senior wrócił z długiego, zimowego spaceru, z pewnością marzy o rozgrzaniu. Dobrym sposobem będzie wypełnienie wanny wodą o temperaturze około 36 stopni Celsjusza. Aby kąpiel była przyjemniejsza, można dodać kilka kropel olejku eterycznego. Najlepiej sprawdzą się sosnowy lub eukaliptusowy – mają miły, orzeźwiający zapach. Przy okazji udrożnią drogi oddechowe seniora i zapobiegną przeziębieniu.

Jeśli podopieczny sceptycznie podchodzi do kąpieli w wannie, można zaproponować mu inne rozwiązanie. Już nasze babcie wiedziały o dobroczynnym wpływie moczenia stóp na zdrowie. Do ciepłej wody dodaj odrobinę soli morskiej, która zawiera aktywne substancje. Kąpiel stóp powinna trwać 20 minut. Później trzeba dokładnie wytrzeć stopy seniora; można je też natrzeć olejkiem albo maściami rozgrzewającymi: maścią końską lub kamforową. Następnie zachęć podopiecznego, by położył się pod kocem elektrycznym lub kołdrą. Możesz włożyć pod nią termofor wypełniony ciepłą wodą. Aby zmniejszyć ryzyko poparzenia, zaopatrz się w model w tak zwanym „sweterku”.

Ciepłe napoje idealnie sprawdzą się w zimie

W zimne dni mniej chce nam się pić, niż podczas upałów. Jednak niezależnie od pory roku dorosły człowiek, w tym także senior, powinien wypić około 2 litrów napojów. Chłodną wodę można w zimie zastąpić rozgrzewającymi herbatami i naparami. Jeśli Twój podopieczny lubi herbatę zimową, wzbogać ją miodem i cytryną. Sprawdzą się też ziołowe napary: z lipy, malin, czarnego bzu. Wbrew pozorom do herbat również można dodać przyprawy! Do najpopularniejszych zaliczamy cynamon, goździki i imbir. Nie tylko rozgrzewają, ale też wzmacniają działanie układu odpornościowego osoby starszej.

herbata zimowa

Aktywność na świeżym powietrzu również rozgrzewa

Zimą wcale nie trzeba rezygnować z codziennego spaceru. Wystarczy zadbać o to, aby senior odpowiednio się ubrał. Wraz z wiekiem wrażliwość na zimno robi się coraz większa, a podopieczny jest bardziej narażony na przemarznięcie. Jednocześnie nie należy doprowadzać do sytuacji, w której zbyt ciepło ubrany senior się przegrzeje. To z kolei często prowadzi do przeziębienia. Rozwiązaniem jest przygotowanie podopiecznemu ubioru „na cebulkę”. Dzięki temu zawsze można założyć lub zdjąć jedną warstwę, jeśli zrobi się za zimno albo za gorąco.

Jeżeli stan zdrowia seniora pozwala na aktywność, wpisz codzienny spacer w jego grafik. Nawet 15-30 minut spokojnego spaceru poprawi jego zdrowie i samopoczucie. Ważną kwestią w zimie jest obuwie. Powinno być nie tylko ciepłe, ale również mieć odpowiednią podeszwę. Najlepsze będą te antypoślizgowe, z tak zwanymi „traktorami”. Zminimalizują one ryzyko poślizgnięcia się na oblodzonym chodniku.