SZUKASZ PRACY? 71 75 88 130 Telefon alarmowy 24H dla opiekunek - 71 72 42 989

Konflikt w pracy opiekunki w Niemczech

Na każdej szteli zdarzają się sytuacje, w których trudno utrzymać pozytywne nastawienie. Jedną z nich jest sytuacja konfliktowa – zarówno z podopiecznym, jak i z jego rodziną. Poradniki mówią: postaraj się osiągnąć kompromis. Tylko co zrobić, gdy druga strona dąży do czegoś zupełnie przeciwnego? Niestety, konflikt w pracy opiekunki osób starszych to nic przyjemnego. Dlatego dziś wspólnie przeanalizujemy jego przyczyny i dowiemy się, co robić, by takim sytuacjom zapobiegać.

Dlaczego opiekunka, rodzina i podopieczny się kłócą?

Wyobraź sobie następującą sytuację: jedziesz na nową sztelę. To nie jest Twój pierwszy wyjazd – masz już za sobą spore doświadczenie w zajmowaniu się niemieckimi seniorami. Dobrze wiesz, jak wykonywać własne obowiązki, a z oferty pracy wynika, że już wcześniej spotkałaś się z podobnym zleceniem. Jesteś świadoma oczekiwań pracodawcy i przygotowana na nie, znasz także wytyczne dotyczące pielęgnacji chorego oraz opieki nad nim. Masz wyrobiony własny rytm pracy, który jest dla Ciebie najwygodniejszy. Tymczasem rodzina wyraźnie nie akceptuje faktu, że oprócz opiekunki jesteś także gospodynią seniora. Trudno im oddać Ci zarówno pieczę nad podopiecznym, jak i nad domem. Oczywiście każda ze stron ma prawo do własnych wyobrażeń na temat opieki. Jednak dla dobra osoby starszej warto przyjąć pewien kompromis. Im więcej zaangażowanych w opiekę osób, tym o niego trudniej, a to może rodzić niepotrzebne napięcia i konflikty.

Jak zażegnać konflikt w pracy? Pierwszym sposobem jest spokojna rozmowa z niemieckim pracodawcą. Zapytaj, jaki jest powód jego ingerencji. Może senior jest z czegoś niezadowolony, wolałby, żebyś pewne czynności wykonywała inaczej? A może takie zdanie ma rodzina lub osoby, które ją odwiedzają? Zweryfikuj, czy jest to Twój błąd, czy po prostu rodzina ma inne przyzwyczajenia. Zapewnij, że robisz co w Twojej mocy, by podopieczny czuł się dobrze, ale obecna sytuacja stresuje Cię i utrudnia pracę. Wspomnij, że liczysz na zaufanie seniora i jego bliskich. Jeżeli jednak problem narasta i mimo wielu rozmów nie dacie rady osiągnąć porozumienia, skontaktuj się z agencją opieki i poproś o pomoc. Ostatecznym rozwiązaniem jest rezygnacja ze zlecenia.

sytuacja konfliktowa

Konflikt w pracy: konfrontacja i rozwiązania

Pracując w opiece w Niemczech, warto wiedzieć, jak rozwiązywać sytuacje konfliktowe. Zawód ten opiera się bowiem na relacjach z ludźmi, zazwyczaj obcymi. Nietrudno więc o nieporozumienia, zwłaszcza gdy dotyczą opieki nad bliską osobą. Zwykle konflikt zaczyna się od nieprawidłowej komunikacji, do której później dołączają silne emocje. Jedna ze stron (lub obie) może czuć się urażona czy zapałać chęcią odwetu. Tak napiętą sytuację trudno załagodzić, ale jest to konieczne, by dalej spokojnie pracować. Po pierwsze – okaż drugiej stronie konfliktu szacunek. Pokaż, że rozumiesz jej punkt widzenia i wytłumacz swój. Jeżeli trudno Ci zapanować nad emocjami i czujesz, że za chwilę wybuchniesz, poproś o chwilę przerwy. Możesz wyjść z pomieszczenia, pójść na szybki spacer. Kiedy już ochłoniesz, wróć do przerwanej rozmowy. Kto wie, może w międzyczasie przyjdzie Ci do głowy jakieś rozwiązanie.

Po drugie, nie unikaj konfrontacji. Jeśli udasz, że problem nie istnieje, w żaden sposób nie poprawisz swojej sytuacji. Postaraj się też nie narzucać swojego zdania, nawet jeżeli wiesz, że jest słuszne. Pamiętaj, że jesteś w pracy i takie zachowanie może narazić Cię na przykre konsekwencje. Lepiej spokojnie wytłumaczyć swoje stanowisko, a gdy widzisz, że nie jesteś w stanie nic wskórać, dobrze jest zaproponować kompromis satysfakcjonujący obie strony. Mówi się, że na takim rozwiązaniu wszyscy coś tracą, ale zapomina o jednym – że także wiele zyskują.

Niektórzy w sytuacji konfliktowej ustępują i przystosowują się do zaistniałej rzeczywistości. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie. Pozornie konflikt zostaje rozwiązany, a relacje z podopiecznym i jego rodziną dalej są dobre. Mimo to wraz z upływem czasu może się w Tobie rodzić frustracja i niechęć do pracy. Zaczyna Ci brakować motywacji, a wykonywanie codziennych obowiązków staje się męczące. Bo jak tu pracować, jeśli nie możesz sobie tej pracy ułatwić i ułożyć po swojemu? Istnieje oczywiście możliwość, że Twoje poświęcenie zostanie zauważone i docenione, ale nie można być tego pewnym.

opiekunka w Niemczech

Jak opiekunka może uniknąć konfliktu w pracy?

Konflikt jest sytuacją nieprzyjemną, wyzwalającą negatywne emocje i utrudniającą codzienną pracę w niemieckiej opiece. Podczas szteli warto więc zadbać o swoją psychikę i w miarę możliwości unikać nieporozumień. W jaki sposób?

  • Zaakceptuj zwyczaje podopiecznego – oczywiście o ile nie są dla niego szkodliwe.
  • Zmiany wprowadzaj małymi krokami i tylko, jeśli są konieczne dla zdrowia i dobrego samopoczucia seniora.
  • Odśwież swoją wiedzę na temat postępowania z osobą starszą i chorą.
  • Wykonując obowiązki, nie wychodź poza swoje kompetencje. Czynności medyczne zostaw lekarzowi lub pielęgniarce.
  • Problemy osobiste omawiaj z własną rodziną i przyjaciółmi, nie z niemieckimi pracodawcami.
  • Jeśli napotykasz jakieś nieprawidłowości, zgłoś je w agencji.
  • Zachowaj neutralność w konfliktach rodzinnych, skup się jedynie na opiece nad seniorem.
  • Odpowiedzialnie i jawnie zarządzaj budżetem domowym, rozliczaj go w ustalonych dniach.
  • Dopasuj swój rytm dnia do planu podopiecznego.
  • I wreszcie: bądź cierpliwa, pogodna i empatyczna. Czasami uśmiech potrafi zdziałać cuda.

Oczywiście nie da się całkowicie uniknąć sytuacji konfliktowych, zwłaszcza w takiej branży, jak opieka nad osobami starszymi w Niemczech. Można jednak sprawić, że będą mniej nasilone. Jak? Pamiętaj, że nieważne jest, kto konflikt zaczął, ale istotne, jak się skończył. To Ty, jako opiekunka, możesz wyjść z inicjatywą i zaproponować rozwiązanie. Pewnie nie obejdzie się bez mniejszych lub większych kompromisów, ale warto dążyć do takiego wyjścia z sytuacji, które ucieszy obie strony. I zawsze miej na uwadze, że Twoim priorytetem powinno być dobro podopiecznego.