Pierwsze zetknięcie z branżą opiekuńczą zawsze rodzi wiele pytań. Jeżeli zainteresowały Cię nasze oferty pracy i wypełniłaś formularz na stronie, zapewne zastanawiasz się, co będzie dalej. Ile trzeba będzie czekać? Czy zaprosimy Cię na rozmowę? Czy na pewno dostaniesz taką sztelę, jakiej oczekujesz? Rozwiejemy Twoje wątpliwości. Niedługo po wysłaniu formularza zadzwoni do Ciebie konsultant. Warto dobrze przygotować się na ten telefon, gdyż jest to swoista rozmowa kwalifikacyjna. Konsultant zada Ci kilka ważnych pytań i sprawdzi Twoje kompetencje. Czego dokładnie możesz się spodziewać? Podpowiadamy!
Jak wygląda rozmowa kwalifikacyjna opiekunek?
Zwykle na pierwszej rozmowie z potencjalną opiekunką nasz przedstawiciel porusza tematy, których nie było w formularzu. Może też chcieć doprecyzować niektóre kwestie. Być może będziesz musiała rozwinąć swoje odpowiedzi, odnieść się do nich i rozszerzyć. Konsultant zechce również sprawdzić Twój poziom znajomości języka niemieckiego. Jakich konkretnie pytań możesz oczekiwać? Zazwyczaj są to standardowe pytania, którymi charakteryzuje się każda rozmowa kwalifikacyjna:
- dlaczego kandydujesz na to stanowisko,
- jaka jest Twoja motywacja do pracy w opiece,
- gdzie widzisz siebie za kilka lat,
- jakie masz oczekiwania dotyczące swojego stanowiska.
Gdy już odpowiesz na te pytania, konsultant przejdzie do kwestii Twojego doświadczenia zawodowego. Zapewne będzie chciał wiedzieć, czy już kiedyś pracowałaś jako opiekunka w Niemczech i czy miałaś styczność z konkretnymi schorzeniami. Zapyta cię też o odbyte kursy i szkolenia opiekuńcze. Jeżeli dotychczas nie pracowałaś w niemieckiej opiece, nie martw się. Może opiekowałaś się starszym lub chorym członkiem rodziny albo byłaś wolontariuszką w szpitalu? Dla nas, jako agencji opieki, jest to bardzo ważne doświadczenie. Praca w tym zawodzie jest specyficzna: wiele opiekunek opisuje ją jako osobistą misję. Jeśli lubisz bezinteresownie pomagać innym, a przyszłej pracy nie widzisz jedynie jako okazji do zarobku – punkt dla Ciebie.
Jeszcze przed rozmową dobrze jest przygotować sobie wszelkie dokumenty potwierdzające doświadczenie. Referencje, świadectwa pracy, dyplomy, zaświadczenia – liczy się każdy, nawet najkrótszy czas pracy w zawodzie. Zrób listę miejsc, w których pracowałaś albo udzielałaś się społecznie, a na końcu zsumuj czas pracy. Będzie Ci łatwiej rozmawiać z rekruterem.
Test językowy na rozmowie o pracę
Gdybyśmy mieli wskazać najważniejszy warunek ubiegania się o pracę w opiece w Niemczech, bez wahania powiemy: znajomość języka. Jeżeli opiekunka nie mówi po niemiecku, będzie jej bardzo trudno nie tylko porozumieć się z seniorem, ale nawet wykonywać codzienne obowiązki. Każdy kandydat, do którego zadzwonimy, powinien się więc przygotować na krótki test językowy. Nie trzeba się go jednak bać – zadajemy głównie podstawowe pytania i przeprowadzamy prosty dialog. Chodzi nam przede wszystkim o to, byś na początek znalazła sztelę, która odpowiada Twoim umiejętnościom. Oczywiście im lepsza znajomość języka niemieckiego, tym większy dostęp do atrakcyjnych zleceń. Daj sobie jednak czas. Lepiej zacząć od mniej wymagającej szteli, oswoić się ze specyfiką pracy i dopiero później szukać trudniejszego zlecenia.
Jakie pytania zada Ci konsultant podczas testu językowego? Na pewno sprawdzi, czy umiesz rozmawiać na codzienne tematy i czy znasz potrzebne do tego słowa i zwroty. Będziesz musiała się przedstawić, powiedzieć, skąd pochodzisz, gdzie mieszkasz, kim jesteś z zawodu, jakie masz zainteresowania. Odegracie też krótką scenkę: czy to rozmowę między opiekunką i podopiecznym w domu, czy dialog z ekspedientką w sklepie lub z lekarzem. Warto więc powtórzyć sobie przed rozmową podstawowe słownictwo. I pamiętaj – nie bój się mówić, nawet gdy słabo znasz niemiecki. Nie przejmuj się, jeśli wiesz, że robisz błędy gramatyczne czy składniowe. Najważniejsze, żebyś umiała przekazać informacje i porozumieć się z drugą osobą. A konsultantowi nie chodzi o to, by zaskoczyć Cię pytaniem, na które nie będziesz znała odpowiedzi. Nie będzie też wytykał Ci błędów. Dlatego weź głęboki oddech, skup się na rozmowie i staraj się wypaść najlepiej, jak potrafisz.
Rozmowa kwalifikacyjna: kwestie warte zapamiętania
Rozmawiając z konsultantem, nie bój się zadawać pytań. Warto, byś dowiedziała się jak najwięcej o specyfice pracy w opiece, zanim jeszcze wyjedziesz na sztelę – zwłaszcza, jeśli to Twój pierwszy raz. Nasz przedstawiciel z przyjemnością opowie Ci o Twoich przywilejach, obowiązkach, o kwestiach formalnych i organizacyjnych. Jako firma opiekuńcza przykładamy dużą wagę do tego, by nasze Opiekunki wyjeżdżały wyposażone w jak najlepszą wiedzę na te tematy. Dlatego również na naszej stronie znajdziesz podstawowe informacje dotyczące wyjazdów do opieki w Niemczech. Jeśli jakakolwiek kwestia jest dla Ciebie niejasna, proś konsultanta o doprecyzowanie. Masz kilka pytań i nie chcesz żadnego pominąć? Spisz je na kartce, notuj też pokrótce odpowiedzi. Stres i natłok informacji może sprawić, że trudno Ci będzie wszystko zapamiętać.
Czasami zdarza się, że konsultant dzwoni „nie w porę”. To zupełnie normalne i nie ma się czego obawiać. W takiej sytuacji przeproś rozmówcę i ustal z nim inny, dogodny dla Was obojga termin. Przed rozmową upewnij się, że nic Cię nie będzie rozpraszało. Naładuj baterię w telefonie, przygotuj sobie wygodne miejsce do siedzenia – najlepiej w cichym, spokojnym pomieszczeniu. Postaraj się też w miarę możliwości wyspać. Wypoczęty umysł lepiej poradzi sobie z nowym wyzwaniem. Rozpoczynając rozmowę, upewnij się, że rozmówca dobrze Cię słyszy i że nie zgubisz nagle zasięgu. Nie powinnaś też słyszeć żadnych zakłóceń. W końcu rozmowa kwalifikacyjna to również dialog po niemiecku, a Ty chcesz dobrze zrozumieć pytania. I koniecznie przywołaj na twarz uśmiech, bądź serdeczna i okazuj zaangażowanie. To są bowiem najważniejsze cechy opiekunki osób starszych w Niemczech.