SZUKASZ PRACY? 71 75 88 130 Telefon alarmowy 24H dla opiekunek - 535 228 007

Zdrowy tryb życia i praca opiekunki seniora – czy da się to pogodzić?

Jeśli pracujesz jako opiekunka osoby starszej, z pewnością na co dzień dbasz głównie o swojego podopiecznego. Pilnujesz, żeby zdrowo się odżywiał, dbał o siebie i był aktywny umysłowo i fizycznie. Nie powinnaś jednak zapominać także o sobie. Jeżeli zadbasz o swoje zdrowie, kondycję fizyczną i psychiczną, to będziesz mogła lepiej opiekować się seniorem. Dowiedz się, jak wprowadzić zdrowy styl życia do codzienności opiekunki.

Zasady zdrowego stylu życia w pracy opiekunki

Dopiero zaczynasz pracę w opiece nad osobami starszymi? Daj sobie trochę czasu na aklimatyzację. Skup się na tym, żeby dobrze poznać swojego podopiecznego, obowiązki, a także okolicę, w której będziemy mieszkać. Jeżeli szukasz oferty pracy, skorzystaj z usług profesjonalnej agencji, takiej jak Veritas – to da Ci więcej pewności siebie. Nie będziesz musiała się stresować, że coś pójdzie nie tak. Doświadczeni koordynatorzy dopełnią za Ciebie formalności, a Ty będziesz mogła spokojnie skupić się na swoim zdrowiu oraz obowiązkach opiekunki. Pamiętaj, że każdy stres w pracy dobrze jest odreagować. Jeśli się tego nie zrobi, może się to w przykry sposób odbić na zdrowiu.

Pierwszym krokiem na drodze do zdrowego trybu życia jest znalezienie sobie chwili na odpoczynek. Co prawda praca opiekunki osób starszych często wiąże się z dyspozycyjnością 24 godziny na dobę, ale nie oznacza to, że nie masz prawa do odpoczynku. Dobrze jest porozmawiać z podopiecznym i rodziną i ustalić, kiedy chciałabyś mieć chwilę dla siebie. Senior nie może zostać sam, dlatego na ten czas musi mieć zapewnione towarzystwo: rodziny albo pielęgniarki.

dieta w zdrowym trybie życia

A co robić podczas odpoczywania? Nie ograniczaj się jedynie do leżenia na kanapie i czytania książki, ale postaraj się zażyć trochę ruchu. Wyjdź na spacer, spotkaj się ze znajomą opiekunką. A może jest dyscyplina sportowa, której uprawianie sprawia Ci przyjemność? Jeśli to tylko możliwe – wróć do niej właśnie teraz. Hobby czy pasja pozwoli Ci się zrelaksować i odpocząć od codzienności. Skorzystaj też z momentów, kiedy podopieczny woli być sam. Wtedy warto sięgnąć po ulubioną książkę, gazetę albo obejrzeć film w telewizji.

Jak prowadzić zdrowy tryb życia? Ważne jest odpowiednie odżywianie

Niemcy często dla ułatwienia jedzą gotowe dania, które można kupić w supermarketach. Łatwo się do tego przyzwyczaić, zwłaszcza opiekunce, dla której każda chwila w ciągu dnia jest cenna. A takie jedzenie można bardzo szybko przygotować, lecz nigdy do końca nie wiemy, ile na przykład soli i cukru dorzucił do nich producent. Warto jednak dokładnie przyjrzeć się swojemu jadłospisowi. Jeśli jesz takie produkty od czasu do czasu, nic się nie stanie. Natomiast kiedy codziennie lądują one na Twoim stole, dobrze będzie wprowadzić nieco zmian. Inaczej możemy odczuć negatywne skutki nieodpowiedniej diety, czyli problemy ze zdrowiem.

Zdarza się, że to opiekunce zależy na przygotowywaniu zdrowego jedzenia, a podopieczny jest przyzwyczajony do gotowych posiłków. W takim przypadku możesz zaproponować, że przygotujesz zdrowy obiad dwa razy w tygodniu, a przez resztę dni podawać to, co senior lubi. Aromatyczne i doprawione ziołami posiłki przekonają osobę starszą, że można jeść jednocześnie zdrowo i smacznie. Zwłaszcza, że w Niemczech zdrowe produkty są tak samo łatwo dostępne, jak w Polsce. Podczas zakupów wrzuć więc do koszyka pełnoziarnisty chleb zamiast białego, owoce zamiast słonych przekąsek. Nie zapomnij o kiszonych ogórkach, kapuście, jogurtach naturalnych i kefirach – wzmacniają odporność. Pamiętaj o tym, żeby pić dużo wody i starać się nie podjadać między posiłkami.

Zdrowy styl życia to przede wszystkim ruch i spokojny sen

Wiele opiekunek zastanawia się, czy da się uprawiać sport, pracując w Niemczech. Jeśli i Ty do nich należysz, pamiętaj: Twoje nastawienie to klucz do sukcesu. Gdy zakładasz z góry, że nie uda Ci się wyjść na spacer albo pojeździć na rowerze, to tak właśnie będzie. Poszukaj w ciągu dnia wolnej chwili, którą wykorzystasz na ruch. Może Twój podopieczny późno wstaje albo ucina sobie poobiednią drzemkę? Ten moment będzie idealny na gimnastykę, jogę czy krótki spacer. A jeżeli do seniora przychodzi rodzina, spokojnie możesz wyjść na basen (oczywiście wcześniej warto ustalić, kiedy to będzie). Lekarz zalecił osobie starszej ćwiczenia? Zachęć więc podopiecznego, żeby towarzyszył Ci podczas gimnastyki i dobierz intensywność treningu do jego możliwości.

odpoczynek w pracy opiekunki

Dobrze dobrana aktywność fizyczna doskonale wpływa na zdrowie, wzmacnia mięśnie i kości, a także obniża zły cholesterol. Na dodatek podczas uprawiania sportu wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia. Dobry nastrój pozwala złapać dystans i inaczej spojrzeć na problemy dnia codziennego. Innym narzędziem do uzyskania spokoju jest medytacja i ćwiczenia relaksacyjne. Najprostszym z nich są wizualizacje i głębokie oddechy, które dotleniają mózg. Warto również zamienić wieczorne sprawdzanie mediów społecznościowych na lekturę książki. Dzięki temu będziesz spokojnie spać i jednocześnie oderwiesz się od codzienności. A jeśli senior budzi się w nocy, dobrze sprezentować mu dzwonek. Kiedy uzna, że Cię potrzebuje, po prostu zadzwoni. Nie będziesz musiała nasłuchiwać każdego szmeru i w efekcie spokojnie się wyśpisz.

Prowadzenie zdrowego stylu życia to nie diety i godziny na siłowni, ale dobre (nawet drobne) nawyki wprowadzane stopniowo. Jeżeli odpowiednio zaplanujesz czas, to nawet podczas zlecenia uda Ci się osiągnąć założony cel. Najważniejsza jest tutaj systematyczność. Codziennie dbaj o to, aby zjeść coś zdrowego, poruszać się, wyspać. A jeśli raz Ci się nie uda, nie martw się. Budowanie nawyków to długotrwały proces, więc jeśli tylko będziesz dbać o systematyczność, z pewnością zakończy się on sukcesem.