Szukasz pracy? Zadzwoń: 071 75 88 150 Telefon alarmowy dla opiekunek za granicą. Czynny 24h. - 535 228 007

Aktywność fizyczna osób starszych

Aktywność fizyczna osób starszych

W przypadku osób starszych, które wymagają naszej opieki i pomocy, często trudno mówić o większej aktywności fizycznej. Osoby takie nierzadko borykają się z chorobami, które ograniczają ich sprawność ruchową lub sprawiają, że każdy ruch jest dla nich bolesny.

Siedzący tryb życia seniora – zagrożenia

Bywa jednak tak, że senior cieszy się jeszcze dość dużą sprawnością i porusza się w pełni samodzielnie. Warto wówczas odwieść go od ciągłego spędzania czasu przed ekranem telewizora czy na fotelu z książką. Ruch ma nie tylko bardzo pozytywny wpływ na kondycję i zdrowie, ale także na samopoczucie psychiczne. Siedzący tryb życia, bez względu na wiek, nie jest korzystny. Osłabia układ sercowo – naczyniowy i sprzyja otyłości, która z kolei wprowadza ryzyko kolejnych chorób – nadciśnienia tętniczego, cukrzycy typu II, choroby wieńcowej, nowotworów, zwyrodnienia stawów czy żylaków. To właśnie brak ruchu często jest przyczyną bólu kręgosłupa, osłabionych mięśni, wiązadeł i stawów – co dla osób starszych jest dodatkowo niekorzystne, gdyż zmniejsza się u nich masa mięśniowa i gęstość kości. Jeśli więc senior ma możliwość swobodnego poruszania się, rolą opiekuna jest zachęcenie go, by z tej możliwości jak najczęściej korzystał. Ruch jest bowiem bardzo dobrym lekiem oraz profilaktyką prozdrowotną.

Przed takim opiekunem stoi zatem nie lada wyzwanie. Osoby starsze dość często bywają kapryśne i niechętnie nastawione do większej aktywności. Wynika to nie tylko z coraz bardziej ograniczonych możliwości, jakie z wiekiem przedstawia ich ciało, ale również z wynikającej z tych ograniczeń kondycji psychicznej. Warto jednak próbować zachęcić (ale nie zmuszać!) taką osobę do ruchu, przedstawiając jej jego zalety. Kluczem jest tu również znalezienie takiej aktywności, która osobie starszej sprawi przyjemność. Wówczas nawet po pierwszych wspólnych ćwiczeniach nabierze ochoty do regularnego ich powtarzania.

Jakie formy ruchu są dla osoby starszej najodpowiedniejsze?

Zacząć można od formy bardzo przyjemnej i skutecznej – czyli od długich spacerów. Jest to mało intensywny rodzaj wysiłku, który docenią w szczególności seniorzy, mający nadciśnienie krwi i bardziej ograniczone możliwości. Sprawdzą się również ćwiczenia rozciągające i poprawiające kondycję kręgosłupa, takie jak pilates.

Nieco sprawniejszym seniorom zaproponować można jazdę na rowerze, pływanie, Nordic Walking, a nawet marszobiegi.

O czym nie należy zapominać organizując aktywność fizyczną seniora?

Po pierwsze, o wspomnianym już dopasowaniu formy i intensywności do kondycji i zdrowia osoby starszej. W miarę możliwości warto skonsultować to z jego lekarzem bądź pielęgniarką.

Po drugie, należy ćwiczenia stopniować. Narzucenie od razu zbyt długiego czasu trwania czy poziomu trudności może przynieść znacznie więcej szkód, niż pożytku. Docelowo ćwiczenia powinny trwać około 30-45 minut, powtarzane 3 do 5 razy w tygodniu.

Po trzecie, trzeba monitorować samopoczucie osoby starszej w trakcie wysiłku i w przypadku, gdyby okazały się zbyt forsowne, należy je przerwać lub zmniejszyć intensywność. Nie zapominajmy też o ewentualnej ochronie głowy przed słońcem oraz odpowiednim nawodnieniu.