Szukasz pracy? Zadzwoń: 071 75 88 150 Telefon alarmowy dla opiekunek za granicą. Czynny 24h. - 535 228 007

Dieta w opiece seniora

Dieta w opiece seniora

Odpowiednio skomponowana dieta to jeden z filarów zdrowego stylu życia. Dieta w opiece seniora nie powinna więc być bagatelizowana. Właściwie dobrane składniki odżywcze pomagają w zwiększeniu odporności, lepszej kondycji kości czy ograniczeniu ryzyka zawału przy chorobach serca. Osoby starsze często borykają się z cukrzycą czy nadciśnieniem, a w tych schorzeniach właściwy dobór pokarmu także jest kluczowy.

Ważne jest, by zapoznać się z kondycją zdrowotną podopiecznego i wiedzieć, co powinien, a czego kategorycznie nie może jeść.

Co wpływa na apetyt seniora?

Opiekunka musi zdawać sobie sprawę, że osoby starsze potrzebują nieco mniej kalorii, niż osoby młodsze. Nic w tym dziwnego – metabolizm zwalnia, a i aktywność jest znacznie bardziej ograniczona. Seniorzy często mają też ograniczony apetyt, również dlatego, że jedzenie kojarzy im się z pewnym dyskomfortem – suchość w ustach, protezy zębowe czy ubytki raczej ograniczają przyjemność płynącą z jedzenia. Osłabienie węchu i smaku również wpływa na wrażenia ze spożywania posiłków.

Jak przekonać osobę starszą do zdrowego żywienia?

I nie tylko do zdrowego, ale i bardziej regularnego? Na pewno przyda się zadbanie o urozmaicenie, a także aspekt wizualny podawanych posiłków. Warto wykazać odrobinę kreatywności, by przemycić cenne składniki odżywcze do organizmu. Zwracać też trzeba uwagę na upodobania kulinarne osoby starszej, a jeśli zmierzają one w kierunku nie do końca zdrowego jedzenia, należy podsuwać jej nieco zdrowsze wersje ulubionych potraw. W diecie powinno być sporo warzyw i owoców (na przykład w formie soków, przecierów czy zup), chudego mięsa, nabiału (bogatego w wapń – co jest ważne dla kości) oraz lekkostrawnych węglowodanów.

Warto też sobie starszej uświadomić, jak ważne jest przyjmowanie odpowiednio skomponowanych, zdrowych posiłków dla ich samopoczucia. Jedzenie jest dla naszego organizmu paliwem, bez niego trudno o energię i siłę do pokonywania codziennych trudności.

Ponadto, ze względu na to, że osobom starszym czeto brakuje też właściwej ilości witamin i minerałów, dobrze byłoby po konsultacji z lekarzem wdrożyć suplementację. Szczególnie częste są niedobory witamin A, C, D, E, B6, B12 i kwasu foliowego. Odpowiedni preparat muliwitaminowy dedykowany seniorom mógłby bardzo pomóc.

Posiłki osoby starszej

  • Mało ale często, czyli około 5 posiłków, to ilość optymalna. Seniorowi łatwiej będzie je zjeść oraz odpowiednio strawić. Jest to również szczególnie ważne w przypadku tych podopiecznych, których trzeba karmić.
  • Dbanie o właściwą liczbę płynów!
  • Posiłki powinny mieć w miarę rozdrobnioną formę, by podopiecznemu łatwiej było je zjeść.
  • Jeśli senior nie lubi jeść sam, warto zaproponować mu wspólne posiłki.